برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1402/12/12 - 12:22
  • - تعداد بازدید: 147
  • - تعداد بازدیدکننده: 144
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به گزارس مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو

توصیه‌های دارویی هنگام خانه‌تکانی در ایام نوروز

با توجه به فرارسیدن نوروز باستانی و سنت دیرینه خانه تکانی با رعایت توصیه‌های دارویی می‌توان باعث ارتقاء سطح سلامت و کاهش آسیب‌های ناشی از مسمومیت دارویی در جامعه شد.

به گزارش مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو :

ضمن انجام خانه‌تکانی و گردگیری عید، حتماً در منازل با کیسه‌های دارو محتوی قرص، کپسول و یا شربت نیمه مصرف‌شده مواجه خواهید شد. توصیه می‌شود به شکل زیر جعبه یا قفسه دارویی خود را سروسامان دهید

داروهایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرارسیدهاست، از بسته‌بندی اصلی خارج نمایید و با بطری داخل کیسه‌زباله ریخته و از داروساز مسئول فنی داروخانه نحوه امحای دارو را پرسش‌نمایید. برای جلوگیری از مصرف نابجای داروهایی که مجاز به دور ریختن آن‌ها در زباله هستید، بهتر است قرص‌ها و کپسول‌ها را با زباله‌های تر مانند تفاله چای مخلوط نمایید تا ظاهر ناخوشایند آن مانع مصرف داروها توسط کودکان و ... شود.

تاریخ انقضاء معمولاً به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه‌های آلومینیومی بسته‌بندی قرص‌ها و کپسول‌ها، بر روی شیشه آمپول و یال‌های تزریقی و در خصوص پمادها و کرم‌های موضعی بر روی انتهای تیوب پماد و کرم و یا روی جعبه مقوایی آن‌ها حک‌شده است. داروهای تاریخ گذشته قابل‌استفاده نیستند و باید دور ریخته شوند.

شربت‌های تاریخ گذشته را اگر آنتی‌بیوتیک نیستند در فاضلاب خالی کرده و شیشه‌های آن را دور بریزید. نحوه امحای داروهای تاریخ گذشته و بی‌استفاده در منزل را از داروسازان بپرسید.

قطره‌های چشمی که از باز شدن درب آن‌یک ماه گذشته است دیگر استریل نمی‌باشند و باید دور ریخته شوند.

آمپول‌ها و سرنگ‌های تاریخ گذشته، می‌بایست در کیسه‌ای جمع‌آوری و بر اساس توصیه داروسازان دور ریخته شود.

کرم‌ها و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی هم دارای تاریخ انقضایی (بسته به نوع فرآورده) از 6 ماه تا 24 ماه پس از باز کردن درب ظرف می‌باشند که به‌صورت یک عدد در کنار تصویر یک قوطی با درب بازشده روی بسته‌بندی فرآورده ترسیم می‌شود. (بسیاری از لوازم‌آرایشی بعد از مدت اعلام‌شده بر روی بسته‌بندی، در صورت استفاده ایجاد عوارض می‌نمایند.)

داروهایی که تاریخ انقضاء آن‌ها فرانرسیده است ولی استفاده‌ای در منزل ندارد قابل عودت به داروخانه و مراکز مشابه نیست و بهتر است به نحو صحیح دور ریخته شوند.

ممکن است در ایام تعطیلات عید دسترسی شما به داروخانه‌های روزانه به دلیل تعطیلی آن‌ها مقدور نباشد ولی همیشه دسترسی به داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی داروخانه‌هایی که به‌صورت شیفت از پیش تعیین فعال می‌باشد وجود دارد. لذا باید توجه کرد

چنانچه شما یا بستگانتان، به دلیل ابتلا به بیماری مزمن، دارویی را به‌صورت مرتب مصرف می‌کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات و ضمن سفر در اختیاردارید. چراکه بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای بیماری‌های قلبی و فشارخون، داروهای ضدافسردگی و اختلالات عصبی، داروهای ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها، باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 3126
کلمات کلیدی
الناز خدادادی
خبرنگار

الناز خدادادی

تنظیمات قالب