برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1402/11/30 - 12:38
  • - تعداد بازدید: 122
  • - تعداد بازدیدکننده: 119
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
به گزارس مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو

برگزاری دوره آموزشی آشنایی با دستورالعمل اجرایی غذاهای عملگرا

صبح روز دوشنبه 30 بهمن‌ماه سال جاری کارگاه آشنایی با دستورالعمل اجرایی غذاهای عملگرا و غنی‌سازی اختیاری مواد خوراکی و آشامیدنی با حضور کارشناسان معاونت غذا و دارو و کارشناسان شبکه بهداشتی و تدریس دکتر هادی الماسی استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه ارومیه در محل سالن آمفی‌تئاتر برگزار شد.

به گزارش مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو:

دکتر هادی الماسی استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه ارومیه ضمن تعریف غذاهای سودمند یا عملگرا گفت:

غذای فراسودمند یا غذای عملگرا که در انگلیسی به آن‌ها FUNCTION FOOD)  (غذاهایی هستند که علاوه بر ارزش تغذیه‌ای پایه، دست‌کم دارای یک ویژگی مشخص و به اثبات رسیده ارتقاء سلامت و پیشگیری‌کننده بیماری باشند.

 غنی‌سازی یعنی افزودن ریزمغذی‌ها در مقادیر بالاتر ازآنچه به‌طور طبیعی در غذا موجود است به‌منظور پیشگیری و اصلاح کمبود ناشی از یک یا چند ماده مغذی که در کل جامعه یا گروه خاصی از جمعیت وجود دارد ماده غذایی افزود شده ممکن است در غذاهای اولیه وجود داشته یا نداشته باشد.

غذاهای فراسودمند و یا غذاهای عمل‌گرا به‌عنوان راهکاری در حفظ سلامت تغذیه‌ای مطرح‌شده و تولید آن‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد. هدف عمده و اساسی از تولید و ترویج مصرف غذاهای فراسودمند پیشگیری و کنترل بیماری ها به‌ویژه بیماری های مزمن است.

وی در ادامه به تعریف غنی کننده پرداخت و بیان کرد: غنی کننده ماده است که باهدف غنی‌سازی یا تولید مواد غذایی عمل‌گرا به حامل غذایی افزوده می‌شود که به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل انواع ریزمغذی‌ها(  انواع ویتامین‌ها و املاح)، مواد عمل‌گرا (شامل انواع پری بیوتیک‌ها، فیتواسترول‌ها، اسیدهای چرب امگا، انواع فیبرهای محلول نامحلول لیکوپن و فلاونوئیدها ) و میکروارگانیسم ها مانند پروبیوتیک ها می‌باشند.

 در تولید انواع مواد سودمند از ویتامین‌ها تاکنون بیشتر استفاده‌شده است.

ویتامین‌ها ترکیبات عالی هستند که به مقدار کم موردنیاز بدن هستند اما در متابولیسم بدن نقش مهمی دارند آن‌ها اغلب توسط بدن انسان سنتز نمی‌شوند و باید از طریق غذا تامین گردند ویتامین‌ها انرژی‌زا نیستند ولی وجود آن‌ها برای رشد طبیعی و پیشگیری از بیماری‌ها لازم است.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به زندگی‌های روزمره، افزایش جمعیت سالمندی و حتی گسترش جنگ نیاز به تولید محصولات عمل‌گرا روزبه‌روز افزایش‌یافته چراکه بشر با کمترین میزان غذای دریافتی  باید بتواند بیشترین مقدار مواد مغذی بدن خود را تامین نماید.

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 2746
کلمات کلیدی
الناز خدادادی
خبرنگار

الناز خدادادی

تنظیمات قالب