برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1402/11/11 - 09:36
  • - تعداد بازدید: 108
  • - تعداد بازدیدکننده: 105
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
به گزارس مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو

با مصرف حداقل دو لیوان شیر در روز از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کنید

دکتر محمد دلیرراد معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان در خصوص آغاز پویش ملی مصرف لبنیات و کاهش مصرف نمک که از 1 لغایت 15 بهمن‌ماه آغازشده است گفت: پوکی استخوان یا استئوپروز یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران کهن‌سالی بروز می‌کند لذا با مصرف حداقل دو لیوان شیر در برنامه غذایی می‌توان تا حدود بسیاری از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

به گزارش مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو:

دکتر محمد دلیرراد معاون غذا و دارو گفت: بیماری پوکی استخوان در افراد مسن یک پدیده فیزیولوژیک مسن محسوب می‌شود لذا با افزایش سن احتمال بروز آن افزایش می‌یابد. افزایش سن، عدم تحرک، یائسگی، رژیم غذایی فاقد کلسیم، مصرف برخی داروها همانند کورتیکو استروئید، مصرف سیگار، عدم تماس با نور خورشید و نیز زمینه‌های ارثی و عوامل ژنتیکی از عوامل ابتلا به این بیماری هستند.

دلیرراد در ادامه بیان کرد: رژیم غذایی دارای کلسیم و ویتامین د کافی برای پیشگیری از این بیماری موردنیاز است. محصولات لبنی ازجمله مواد غذایی غنی از کلسیم هستند که می‌بایست در رژیم روزانه افراد قرار گیرند و ازآنجایی‌که حضور ویتامین د به همراه کلسیم برای سلامت استخوان‌ها موردنیاز است لذا می‌بایست ویتامین د کافی نیز در بدن وجود داشته باشد. نور آفتاب به‌عنوان یک منبع مهم برای جذب کافی ویتامین د شناخته‌شده است.

وی در پایان تأکید کرد: با مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر و پیاده‌روی به‌عنوان یک ورزش مؤثر می‌توان بر تراکم استخوان افزود. برای پیشگیری از این بیماری، افراد می‌بایست در دوران کودکی و نوجوانی یک رژیم غذایی غنی از کلسیم با مصرف شیر و محصولات لبنی داشته و به‌طور منظم ورزش کرده و تماس کافی با نور آفتاب را همواره مدنظر داشته باشند تا بدین ترتیب قبل از رسیدن به پیک تراکم استخوانی در دهه سوم زندگی ذخیره کافی استخوانی برای خود تهیه نمایند و بدین ترتیب با افزایش سن این افراد کمتر درخطر پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 2070
کلمات کلیدی
الناز خدادادی
خبرنگار

الناز خدادادی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب