برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1402/11/07 - 14:37
  • - تعداد بازدید: 103
  • - تعداد بازدیدکننده: 100
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
به گزارس مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو

بررسـی انـواع فـرآورده‌های تراریخته ،فوائد و مضرات آنها

دکتر آقاخان خیری کارشناس فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی در کارگاه آموزشی که صبح روز شنبه 7 بهمن‌ماه برگزارشده بود به تعریف محصول ترا ریخته پرداخت و گفت: محصول تراریخته محصولی است که در آن دست‌کاری ژنتیکی انجام‌شده است یعنی یک یا چند ژن را به یک محصول یا جانور اضافه یا از آن کم کرده تا ویژگی‌های آن محصول یا جانور را تغییر دهند.

به گزارش مسئول روابط عمومی معاونت غذا و دارو:

صبح روز شنبه 7 بهمن‌ماه سال جاری کارگاه آموزشی آشنایی با فرآورده‌های ترا ریخته با حضور کارشناسان معاونت غذا و دارو و مسئولین فنی واحدهای تولیدی با تدریس دکتر آقاخان خیری کارشناس فراورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در محل سالن آمفی‌تئاتر معاونت غذا و دارو برگزار شد.

دکتر آقاخان خیری کارشناس فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو گفت: محصولات ترا ریخته یا GMO مخفف (genetically modified organism) ارگانیسم‌های اصلاح‌شده ژنتیکی هستند. این اصطلاح به‌طورکلی برای مواد غذایی استفاده می‌شود که ژن‌های آن‌ها با استفاده از بیوتکنولوژی تغییریافته است.

گیاه تراریخته از طریق مهندسی ژنتیک تغییر می‌یابد این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‌های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره‌وری کشاورزی صورت می‌گیرد

شایع‌تـرین محصـولات تـراریختـه سویا، ذرت، پنبه و کانولا هستند و مهم‌ترین دلیل دست‌‌کاری ژنتیکی مقاومت آن‌ها در برابر علف‌کش‌‌ها و آفات گیاهی است.

دکتر خیری در ادامه به فواید محصولات تراریخته اشاره کرد و تصریح نمود: ماندگاری بیشتر محصولات، محافظت محیط در برابر سموم، تولید محصولاتی قوی‌تر، جنگل‌زدایی کمتر، کاهش قیمت غذا، مقاومت در برابر حشرات از عمده دلایل آن است.

خیری در پایان به مضرات محصولات تراریخته اشاره کرد و گفت: دست‌کاری ژنتیکی باعث ایجاد پروتئینهایی در گیاه یا جانور جدید میشود که ممکن است برای بدن انسان به‌عنوان عامل بیگانه شناسایی‌شده و منجر به ایجاد واکنش آلرژیک شود، کاهش تنوع زیستی، کاهش کارایی آنتی‌بیوتیک‌ها  از مضرات این دسته محصولات هستند همچنین تحقیقات نشان داده که این محصولات میتوانند در بروز سرطان‌ها مؤثر باشند و بر سلامتی انسان و حتی محیط‌زیست تأثیر منفی بگذارند.

 

 

  • گروه خبری : آخرین اخبار
  • کد خبر : 1878
کلمات کلیدی
الناز خدادادی
خبرنگار

الناز خدادادی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب